W 1995 roku dwoje przyjaciół, pasjonatów branży żeglugowej – Zbigniew Garbień i Tadeusz Deneko postanowiło założyć własną firmę o nazwie NAVIGAR.
Ich pierwszą decyzją było zakupienie pchacza typu Łoś, ochrzczonego jako Navigar-1 oraz barki pchanej BPN-1 (Barka Pchana Navigar-1). Tak stworzony zestaw zaczął przynosić pierwsze zyski transportując węgiel ze Szczecina do Berlina.
W kolejnych latach zyski inwestowane były w rozbudowę floty. Kolejnymi pchaczami w naszej firmie były 3 pchacze sprowadzone z Białorusi, tzw. „Duże Łosie”. Sprowadzenie floty z tamtych rejonów było wielkim wyzwaniem ze względu na trudne warunki wodne, które tam panują. W celu umożliwienia transportu jednostek zbudowano kanał i śluzę ziemną. Trudna była również przeprawa przez Bug, który jest dziką, nieregulowaną rzeką. Oprócz tego pojawiło się dużo problemów związanych z odprawą graniczną, podczas której statki aresztowano. Sprowadzenie pchaczy do Szczecina trwało ponad rok.
Po sprowadzeniu pchaczy odbył się ich długi i gruntowny remont.
W następnych latach pojawiały się kolejne pchacze oraz barki sprowadzane z Niemiec, Czech i Holandii, które mogły obsługiwać bardzo wymagające projekty morskie.
Wraz z rozwojem floty i zakresu usług poszerzyły się pozostałe działy w firmie, powstał Dział Transportu, Dział Techniczny i Dział Administracyjny.
Dziś jesteśmy firmą zatrudniającą ponad 50 osób, której flota składa się z 10 pchaczy różnych typów, 17 barek oraz 4 pontonów technicznych. Posiadamy również własną bazę sprzętowo – przeładunkowo – magazynową. Aktualnie nasza flota pracuję głównie na wodach Republiki Niemiec ze względu na obecną degradację polskich dróg wodnych.
NAVIGAR stał się cenionym i rozpoznawalnym partnerem dla firm z całej Unii Europejskiej.